Welcome, welcome! - Reisverslag uit Peking, China van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu Welcome, welcome! - Reisverslag uit Peking, China van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu

Welcome, welcome!

Door: koalamartine

Blijf op de hoogte en volg Martine

03 September 2011 | China, Peking

Natuurlijk hadden wel allerlei dingen gelezen over de Chinese gewoonten, toch was ik stomverbaasd toen bij het eerste het beste loket iemand zonder pardon voor ons langs schoof! Echt wij stonden overduidelijk te wachten op onze beurt, maar dat maakt blijkbaar niets uit. Als je een centimeter ruimte laat ontstaan schiet er iemand voor, zo werkt dat hier. En zo werkt het dus ook in de metro (dringen om er op tijd uit te komen en mensen laten anderen ook echt niet eerst uitstappen) en in de rest van het verkeer. OP zebrapaden geldt bijvoorbeeld 'het recht van de sterkste', als kwetsbare voetganger ga je het liefst in een grote groep.. Ben je met een klein groepje, dan loop je het risico om halverwege de zebra te moeten stoppen, omdat er voor en achter je auto's een 'gaatje' hebben gezien. En als er dan een auto met lagere snelheid aan komt, is het belangrijk om met het groepje vol overtuiging verder te lopen (de automobilist gaat misschien toeteren, maar dan ben je in ieder geval veilig aan de overkant gekomen). Dit klinkt absurd, maar we hebben het vanavond echt meegemaakt toeterende automobilisten, omdat er mensen op het zebrapad lopen en zij dus moeten afremmen of zelfs stoppen!
En, hoewel we de tip op Facebook nog niet hadden gezien (we kunnen Facebook nu helemaal niet op, dus reageren lukt niet via Facebook), hebben we vanavond Mongolian hotpot (superlekker!!) gegeten en kimchi (dat kon ik niet laten, niets nieuws dus, het is Koreaans en heerlijk). We hebben gegeten in een gezellige straat met veel restaurants en een iets minder aantrekkelijke naam: Ghost Street (of die er ook waren weet ik niet, er waren wel veel mensen).
Na het eten hebben nog een stuk gewandeld en toen kwamen we nog in een heel leuk ander buurtje: een aantal steegjes met allemaal sfeervolle barretjes, restaurants en winkeltjes. Daar gaan we vast nog een keertje kijken deze week.
Wat ons verder nog opviel was de hoeveelheid honden die als huisdier gehouden worden, hier in Beijing. (Liever als huisdier dan op het menu tegenwoordig?)
Vandaag hebben we verder nog niet veel gedaan, dus we hebben nog genoeg te ontdekken!! Nu eerst een nachtje slapen, welterusten en tot snel!

• 04 September 2011 - 07:21

Elah:

gaaf, geen koala s dus maar honden.
    wie weet als "appeltje "voor de dorst?niet te hopen voor die arme viervoeters.of ze moeten de cm opvullen zodat de baasjes veilig kunnen oversteken.
    wat een gedoe, klinkt nog erger dan in israel,waar zelfs oude vrouwtjes je duwen en proberen voor te dringen bij t postkantoor....

• 04 September 2011 - 16:59

Hilde Van Der Zwaag:

Lieve Wilco en Martine, heel erg fijn,dat jullie genoten hebben van de mongolian hotpot.Lekker he?Je moet de brutale chinezen in het nederlands en met harde stem tegenspreken zo van:potverdomme ik wil eruit!Dan wordt er wel gereageerd,vooral als je handgebarengebruikt (zwembewegingen)b.v. als je naar de uitgang wil om uit te stappen.Ze gaan dan vaak well opzij is mijn ervaring.De allereerste keer in Bejing was alles anders(chinezen waren toen nog wat beleefder)Daarna heb ik ieder jaa de boel zien veranderen.Maar ondanks dat zou ik er zo weer heen willen.Heel veel plezier en genieten he?s,morgens vroeg in een park meedoen met tai chi gong of zo.Is erg leuk en fijn om te doen.XXXMama