Midweek Istanbul 26-30 maart - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu Midweek Istanbul 26-30 maart - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu

Midweek Istanbul 26-30 maart

Door: koalamartine

Blijf op de hoogte en volg Martine

01 April 2012 | Turkije, Istanbul

Maandagmiddag 26 maart begon ons tripje naar Istanbul. Spannend hoor, ik was er sinds 1994 niet meer geweest en Wilco was er slechts een paar keer een middag/avond geweest! Ik wilde aan de ene kant graag nog een keer naar Istanbul, maar ik was ook bang dat het tegen zou vallen. In 1993 en 1994 had ik een fantastische tijd in Istanbul (dan kan het alleen nog maar tegenvallen) en ik was bang dat verkopers net zo opdringerig waren geworden als in Egypte (gelukkig niet!). Sterker nog, in veel winkels word je tegenwoordig met rust gelaten, zodat je rustig rond kan kijken! Maar ook in de Grand Bazaar waren de verkopers niet agressief. Daar werd je soms wel aangesproken, maar de sfeer bleef ontspannen en gezellig!
We waren de dinsdag begonnen in de Cisternen, onder de grond. Daarna naar de Blauwe Moskee en het Hippodroom en een wandeling door Sultanahmet en Kumkapi. In Kumkapi herkende ik direct van alles: verschillende straatjes, Ersin Bufe, de hamam bij Piyerloti, het pand waar Piyerloti Pansiyon destijds was, het politiebureau. Maar wat was het pleintje mooi geworden!! En de 'kleine Aya Sofya' is prachtig gerestaureerd, net als veel oude karakteristieke huizen!
Gedurende de middag kwam de zon steeds overtuigender tevoorschijn; de temperatuur werd zelfs aangenaam! Na ons rondje door de wijk was de lange rij voor de Aya Sofya geslonken, dan moesten we daar ook naar binnen. En wat is dit gebouw mooi geworden; het stond destijds stevig in de steigers, maar nu niet meer!
Ik wilde graag nog naar de Molla Zeyrek Moskee en dus gingen we die kant op. Jammergenoeg konden we de moskee niet in, omdat hij gerestaureerd wordt, maar er is een supermooi terras net achter de moskee. Hier hebben we wat gegeten en gedronken en genoten van het weer en het uitzicht! Mmmm, een heerlijke dag!

• 01 April 2012 - 21:53

Letty:

Geniet er lekker van! Het weer is er vast beter dan hier in Nederland. Oh, ik zie dat jullie al weer thuis zijn....

• 02 April 2012 - 10:46

Elah:

mooi blauw is niet lelijk :)
    ben benieuwd naar vervolg, of zijn jullie alweer terug?