Koala's verzorgen (en fotograferen) - Reisverslag uit Lismore, Australië van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu Koala's verzorgen (en fotograferen) - Reisverslag uit Lismore, Australië van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu

Koala's verzorgen (en fotograferen)

Door: koalamartine

Blijf op de hoogte en volg Martine

13 Oktober 2010 | Australië, Lismore


Hoewel ik prima begrijp waarom de 'locals' Lismore "Lis-less" of "Lis-hole" noemen, vermaak ik me prima. En dat dat vooral door de koala's komt, hoef ik natuurlijk niet meer te zeggen!
Gelukkig is het de afgelopen dagen beter weer geweest (terwijl er juist slechter weer voorspeld was, ze mogen er vaker naast zitten van mij.)
Maandagmiddag had de 'koffie-man' ook nog verteld over een eend met 29 jonkies, die op het universiteitsterrein rondwandelde(n). Ik had heel ongelovig gekeken/gereageerd en hij had uitgelegd: "Ze heeft niet alle eieren zelf gelegd, mensen hebben gezien dat ze eieren stal bij andere nesten, maar de 29 kleintjes verzorgt ze goed en ze groeien snel, je ziet ze vast binnenkort!"
En vanmiddag heb ik de hele troep gezien, erg grappig! (Op de foto lijken de jongen misschien geen jongen meer, zo groot zijn ze al, maar als je ze 'live' ziet, zie je het verschil.)
Gisteren en vandaag heb ik Tonga en Amelia verzorgd, vandaag heb ik ook de medicatie van Amelia gedaan! Amelia is een schatje van ongeveer 1 jaar oud, nog erg jong dus. Koala's blijven meestal op mama's rug zitten tot ze ongeveer een jaar oud zijn. Amelia is dit stadium dus nog maar net voorbij. Ze is gevonden op de golfbaan, mogelijk is ze geraakt door een golfbal.
Ja, koala's zoeken niet altijd de handigste bomen als woonplaats uit. Rond Lismore zijn veel plekken met eucalyptusbomen en geen of nauwelijks verkeer/honden/golfballen etc. en dan kiezen ze heel vaak bomen langs de weg, in tuinen (met honden) of op golfbanen. En een nieuwe boom voor de koala's uitzoeken werkt niet; verhuizen van koala's veroorzaakt te veel stress voor ze (kan ook dodelijke afloop hebben).
Amelia is een schatje en ze is heel nieuwsgierig. En vandaag ging ze steeds zitten, daar waar ik wilde schoonmaken, dat schoot niet echt op! Medicatie toedienen was geen enkel probleem, zoals ik al eerder schreef, ze kan maar beter wat banger worden, dat is beter als ze weer in een eigen boom moet leven.
Tonga vind ik ook echt een lieverd, nu ik hem een paar dagen verzorgd heb. Aan zijn manier van bewegen kan ik zien dat zijn rug gebroken is, maar hij doet het verder heel goed in de opvang. Hij is een jaar of 8 en koala's kunnen ongeveer 14 jaar worden. Hopelijk gaat hij dus nog een tijdje mee!
Weet je trouwens hoe je een mannetjeskoala kunt herkennen? Hij heeft een soort grijsbruine vlek op zijn borst, een soort geurklier, waarmee hij zijn territorium kan afbakenen.
Morgen moet ik al om half acht 's ochtends bij het koalacentrum zijn. Dan ga ik helpen bij het bladeren verzamelen. Takken met eucalyptusbladeren van bomen afknippen etc.
Dus ik moet op tijd naar bed!

  • 13 Oktober 2010 - 12:35

    Bregje:

    Super hoor, dat je dit werk kunt doen. Zijn er ook andere vrijwilligers aan het werk, of ben je geheel en al onder de australiërs? Hoe lang mag en wil je er blijven?
    Onze natuur/dierenbelevingen zijn, naast de poesjes, ook talrijk: gisteren vlogen de kraanvogels over, die in grote schijnbaar chaotische groepen thermiek opzoeken en als ze dat gevonden hebben, als vanzelf in formatie schuiven en verder trekken richting het zuiden; vanochtend een groepje rode gouwen gezien, imposante roofvogels cirkelend op zoek naar muizen, ze schijnen zich rond deze tijd te groeperen om naar Spanje te vertrekken. Verder groene kikkers, salamanders, eekhoorntjes en nog heel veel kleine vogels. Wat is natuur toch fijn!
    groeten van ons allemaal weer!

  • 13 Oktober 2010 - 13:58

    Wiene En Letty:

    We volgen je op de voet!
    Wat een ervaringen doe je op Down Under!! Je geniet met volle teugen. Prachtig! Je kent de verschillende koala's al met naam en toenaam uit elkaar. Voor ons zijn ze (nog) allemaal gelijk....
    En als jullie ook succes hebben bij het verzorgen van de koala's, zodat ze weer terug kunnen naar de natuur, dan is het natuurlijk helemaal fantastisch. Veel plezier de komende 59 dagen!!!
    Liefs, Wiene en Letty.

  • 13 Oktober 2010 - 17:27

    Hilde:

    Hoi Martine,erg fijn om te zien,dat je geniet.Je vroeg me laatst waar mijn reisgenoot woont,nou als hij er nog woont was dat in Melbourne en in eendeel dat Bulleen heet als ik me niet vergis.Maar nu over je koalavriendjes,ze zien er zo lief uit en heel fijn dat er mensen zijn die voor ze willen zorgen als er iets met ze is.Nog iets van die Amerikanen gehoord of gezien?Voor jou wel zo prettig kan jij op zo,n dag wat langer bij de koala,s zijn.Lieve schat ik ga weer naar bed zo want ik loop weer tegen het infuus aan en dan merk ik weer veel pijn in de botten.Vrijdag ga ik weer naar het ziekenhuis en daarvandaan s,middags door naar Nieuweschans tot zondagmiddag.heel veel liefs en dikke xxxMama

  • 14 Oktober 2010 - 15:07

    Elah:

    leuk, ineens komt t liedje van de lagere school weer in mijn kop, de kanon kookaburra sits in the old gum treeeheee merry merry king of the bush is heee hee ..en dan o j a laugh kookaburra laugh kookaburra gay your life must be...
    hey wil die eend niet nog een paar adopteren? zien er wel wat anders uit maar dan heb ik ff rust :)
    haha

  • 13 November 2010 - 01:26

    Saske:

    hey! Kreeg de link door van willem, leuk om zo te lezen wat je daar allemaal meemaakt. ze zijn echt schattig he die kolalakoppies.toffe manier om zo australie te bezoeken, via de dieren, martine's way! lieve groetjes, saske.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Lismore

rondtrekken australie

Recente Reisverslagen:

11 December 2010

Weer thuis na een geweldige reis

09 December 2010

laatste dag in Singapore

08 December 2010

Tussenstop Singapore

06 December 2010

Platypuses gespot, mooie afsluiting!!

05 December 2010

Eerste verjaardag 'in de zomer'
Martine

Op de foto met een koala die in gevangenschap geboren is: Princess.

Actief sinds 26 Aug. 2010
Verslag gelezen: 875
Totaal aantal bezoekers 45070

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 13 Februari 2014

Panama en Costa Rica

10 November 2012 - 25 November 2012

Rondreis Rajasthan (India)

30 Augustus 2012 - 03 September 2012

Tripje Praag, via Kassel

02 September 2011 - 09 September 2011

Beijing, China

14 September 2010 - 11 December 2010

rondtrekken australie

Landen bezocht: