Naar het 'Istanbul Modern' - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu Naar het 'Istanbul Modern' - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu

Naar het 'Istanbul Modern'

Door: koalamartine

Blijf op de hoogte en volg Martine

05 April 2012 | Turkije, Istanbul

Na een ontbijt met uitzicht op de Gouden Hoorn, gingen we vandaag richting Beyoglu en Taksim. Vanuit Sultanahmet de Galata-brug over en via Istiklal Caddesi richting het moderne museum van Istanbul: Istanbul Modern.
De Galata-brug was gevuld met allerlei vissers: sommigen concentreerden zich op 1 of 2 vissoorten, anderen hadden wel 7 verschillende bakken staan om verschillende soorten vis in te bewaren. Of ze dat dan vervolgens verkopen of mee naar huis nemen, is me niet helemaal duidelijk geworden.
Aan de andere kant van de brug begint het hippere, modernere deel van Istanbul. Via de Galata-toren liepen we naar de beroemde Istiklal Caddesi (caddesi betekent straat), waar een mooi, nostalgisch trammetje doorheen rijdt. In de straat vind je veel Westerse winkels, maar ook historische gebouwen.
En ook hier weer diverse katten ;-). Aan het begin van de straat was een plek, waar voor een groep van zo'n tien katten kattenbrokken klaar stonden. En dit zagen we op veel meer plekken in de stad! Veel zwervertjes zien er goed uit en ze zijn vaak totaal niet bang (soms was het lastig te bepalen of de beestjes wel of geen thuis hadden).
Vervolgens liepen we weer richting het water, richting het Istanbul Modern en dus weer 'berg af' (de grote hoogteverschillen zijn soms verraderlijk!). Het museum ligt aan de Bosporus in oude havengebouwen. Vanuit het museumrestaurant kon je heerlijk genieten van het uitzicht, dus dat hebben we ook gedaan!
Maar daarna was het tijd voor 'het echte werk': het museum. Grappig genoeg hadden ze een tentoonstelling in samenwerking met het Boymans van Beuningen! Goede aanwinst voor Istanbul, dit museum!
En dan weer tijd voor wat ontspanning: waterpijp voor Wilco, thee en een kat die wilde knuffelen voor mij.
Aan het einde van de middag zijn we via de kade terug gewandeld richting Sultanahmet, waar we lekker gegeten hebben in de buurt van de blauwe moskee!