Gemoedelijk Lismore - Reisverslag uit Lismore, Australië van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu Gemoedelijk Lismore - Reisverslag uit Lismore, Australië van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu

Gemoedelijk Lismore

Door: koalamartine

Blijf op de hoogte en volg Martine

20 Oktober 2010 | Australië, Lismore

Veel enerverend nieuws heb ik niet, maar ik wilde dit keer schrijven over hoe het is in Lismore. Dat het er hier gemoedelijk aan toe gaat, kan geen verrassing voor jullie meer zijn, ik heb er al het een en ander over geschreven. Intussen zijn er al diverse mensen die me herkennen (Dutch koala-girl o.i.d.) hier, best grappig!
Ik wandel veel door Lismore, toch gauw zo'n twee uur per dag in totaal, dus de kans dat iemand mij ergens ziet wandelen is best groot. Gisteren probeerde ik een andere route (geen succes) naar het centrum. Maar er zijn lang niet overal stoepen naast de weg en de weg van gisteren ging gedeeltelijk langs een berg (smal en geen ruimte naast de weg). Ik wilde al terug lopen, toen ik een lift aangeboden kreeg van een aardige dame. Ze zei: "Ik dacht: Ze ziet er niet uit als een moordenaar. Maar jij keek vast op dezelfde manier naar mij, toen ik je de lift aanbood!"
Vanochtend overwoog ik om de bus naar Lismore centrum te nemen, maar de bus doet er 3 kwartier over om in het centrum te komen (maakt een gigantische omweg), dus dan kan ik net zo goed lopen. Ja, het openbaar vervoer in deze regio is niet heel goed geregeld... (en omdat vrijwel iedereen een auto heeft, is het ook niet rendabel om meer openbaar vervoer in te zetten).
Veel mensen hier maken graag een praatje met je en ik heb inmiddels al heel vaak meegemaakt, dat ze mijn nationaliteit niet makkelijk kunnen raden ("Heb je dan in Engeland gewoond?" is ook een veelgestelde vraag, ik vind het een groot compliment!). Verder denken de meeste mensen dat ik iets doe aan "The Uni". Niemand noemt het hier de universiteit, daar ben ik al helemaal aan gewend, sommige afkortingen of typisch Australische uitdrukkingen zijn voor mij nog onbekend terrein (en ik ga er vast nog wel een paar tegenkomen).
De raarste vind ik tot nu toe 'of je wat dood paard (dead horse) bij je frietjes wilt; 'dead horse' is ketchup.
Vanochtend liep ik weer langs een paar eucalyptusbomen die naar citroen ruiken, heerlijk! En dat zie je natuurlijk niet op een foto.
En elke avond gaan de vleermuizen vliegen tegen zonsondergang en net daarna zetten de kikkers hun kelen op.
En kleine auto's, daar doen de Australiers over het algemeen niet aan. Enkele dagen geleden zag ik de eerste Ford Ka hier rijden. Er zijn wel weer veel oude auto's.
Er zijn ook nog heel veel bovengrondse elektriciteitskabels, ook hier in Lismore.
Vannacht heeft het weer geregend, dus veel stukken gras zijn zompig (lees: moeras). Lismore heeft regelmatig te maken met overstromingen, hopelijk ga ik dat niet meemaken, maar er zijn hier allerlei borden met de laatste vluchtwegen bij overstromingen enzo. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen zijn er heel veel afwateringen door de hele stad heen, de eerste dagen begreep ik er nog niets van, na alle regen van de afgelopen tijd, begrijp ik het helemaal.

• 20 Oktober 2010 - 06:58

Elah:

vraag ze dan eens om een patatje oorlog??? kijken wat de aussies van de tatjes van de dutchies vinden?

• 20 Oktober 2010 - 16:13

Hilde:

Hoi Martine,heel leuk,dat het zo,n gemoedelijk plaatsje is dat Lismore.Weet je al of het wat beter gaat met de baby vliegende vos?Ik hoop maar dat die kleine het gaat redden.Wel heel apart om te lezen,dat er ook eucalyptussen zijn die naar citroen ruiken.Heerlijk lijkt me dat.Zit je nu weer in het B&B?lieverd tot de volgende aflevering.Heel veel plezier en liefsxxxMama