En door naar Praag! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu En door naar Praag! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu

En door naar Praag!

Blijf op de hoogte en volg Martine

31 Augustus 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

We werden wakker van de zon, die heerlijk onze kamer in scheen. Dat werd dus lekker buiten aan het meer ontbijten en genieten van de rust. Rust die alleen verstoord werd door zwaluwen die op insectenjacht gingen, net boven het wateroppervlak van het meer.
Vandaag zou ik het eerste stuk rijden, voor mij pas de tweede keer in onze MX-5 (meestal gebruikt Wilco deze auto en ik de Ka). We kwamen door diverse slaperige dorpjes met vakwerkhuisjes en konden genieten van vele heuvels, dalen en mooi weer. Helaas verdween de zon steeds vaker en langer achter de wolken en begon het uiteindelijk zelfs te regenen. Maar we lieten ons humeur er niet onder lijden, hoor.
In Praag kwamen we zonder moeite bij ons hotel aan. Nadat we onze spullen op de kamer hadden gezet, gingen we gewapend met reisgids, (erbarmelijk slechte!) plattegrond en paraplu de stad in. We besloten niet met de metro te gaan, maar te voet. Al vrij snel stuitten we op wegwerkzaamheden en moesten we een beetje zoeken naar een route voor voetgangers. Nadat we dit probleem getackeld hadden kwamen we redelijk snel bij een nieuw struikelblok: de slechte plattegrond. We hadden wat rondgeslenterd bij de burcht en het paleis en wilden verder naar het centrum. Na een tijdje snapten we totaal niet meer waar we waren en we konden geen enkele straatnaam op onze plattegrond terugvinden. Toen we twee Tsjechen om hulp vroegen, snapten ze ook niet goed hoe onze plattegrond in elkaar zat. Of we geen andere hadden? Eh, nee dus. Ze gaven ons wel wat tips voor een tramlijn en een metrostation, want die kaart, daar konden ze 'niets' mee. (Ik was al nooit zo'n fan van Capitool gidsen en nu met deze plattegrond, is het voor mij definitief over met deze boeken. 'Oppervlakkig en slecht bruikbaar, maar met leuke plaatjes' is zo ongeveer mijn conclusie. Puur mijn mening en gisteren onze frustratie, trek je er verder niets van aan!)
Uiteindelijk kwam het weer goed en vonden we een goed aanknopingspunt om onze weg te vervolgen. De stad is gevuld met allemaal prachtige bouwwerken, het is een groot open museum! Het is echt genieten van allemaal prachtige architectuur.
En al in een van de eerste winkels kwamen we Krtek-spulletjes tegen (Krtek is het molletje(tekenfilmfiguurtje), dat vroeger bij 'Het programma met de muis' of 'Die Sendung mit der Maus' te zien was). Er zijn allerlei leuke spullen van dit beestje te koop. Onze bescherming is vooral dat we niet veel plaats in de auto hebben, anders zouden we snel in de verleiding komen om halve winkels met Krtek-spullen leeg te kopen!
Na het eten gingen we nog op zoek naar een bar: O'Che. Een bar die Cubaanse en Ierse invloeden samen laat komen, dat wilden we zien. Het was een leuke en gezellige plek; de twee thema's zouden iets sterker doorgevoerd kunnen worden, maar goed (er was geen Cubaanse of Ierse muziek te horen, eerder de Top 40).
Een beetje jammer dat de paraplu steeds nodig was, maar verder was de eerste indruk van Praag heel positief!!

• 01 September 2012 - 20:54

Elah:

hey gaaf praag
    enjoy

ziet er mooi uit inderdaad die gebouwen.
    ik zou ooit met school naar praag en nog iets gaan , maar later werd de reisbestemming rome.

enjoy

• 02 September 2012 - 13:09

Gerry Taal:

Hoi Martine en Wilco,

Prachtig Praag! Ik ben er geweest met je vader en het heeft en verpletterende indruk op ons gemaakt.
    Fijne dagen nog. Liefs.

• 03 September 2012 - 21:17

Wim En Coby:

Hallo Martine en Wilco

Geniet van jullie verblijf in Praag. Het is inderdaad een prachtige stad. Volgens Wim de mooiste stad van Europa.
    Groetjes en goede reis terug naar huis.

Liefs Wim en Cobyxx Papa en Mama