Veel natuur in en bij de hoofdstad - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu Veel natuur in en bij de hoofdstad - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Martine Bakkes - WaarBenJij.nu

Veel natuur in en bij de hoofdstad

Door: koalamartine

Blijf op de hoogte en volg Martine

30 Januari 2014 | Panama, Panama-stad

Vanuit de sluizen (Miraflores Locks) zijn we dinsdag naar een natuurpark gegaan: Soberania. Dit park is een onderdeel van een lange 'wildlife-corridor'. Deze corridor loopt van de Pacifische kust naar de Caraïbische kust en moet dieren de mogelijkheid geven om veilig grote afstanden af te leggen.
We begonnen aan de route, benieuwd naar wat we zouden zien. De middag is meestal niet de beste tijd om dieren te spotten, omdat het dan het heetst is, misschien zouden we alleen wat vogels zien....
Na ongeveer 200 meter zagen we een witgezicht- of cappuccino-aapje... en nog een ....en nog drie! Ze liepen en sprongen van tak naar tak, prachtig om ze zo te zien! Maar ik hoorde ook geritsel in de bladeren ergens op de grond, wat was dat? Geen hagedis, die beweegt met een ander ritme, ook geen vogel en ook geen aapje, maar wat dan wel? Ademloos bleven we staan, we wilden dit beest niet storen, want hij/zij (?) leek rustig onze kant op te komen. En ineens zag ik wat het was: een gordeldier! Hij ging rustig door met snuffelen en leek niet gestoord te worden door onze aanwezigheid (we deden natuurlijk ook zo rustig mogelijk!). Ons enthousiasme moesten we 'in stilte' uitschreeuwen, wat was het mooi om dit op slechts een metertje afstand te zien!
We liepen heel rustig en luisterden steeds goed naar de geluiden om ons heen: vaak waren het vogels of hagedissen, soms bewoog het beest juist van ons af.
Ongeveer halverwege de route hoorden we weer geluiden in de bladeren, het klonk anders dan bij het gordeldier, maar het moest haast wel een zoogdier zijn. Enkele minuten later zagen we een neusbeertje (hij had ons in de gaten, want hij passeerde ons snel). Het neusbeertje (coati mundi) was niet alleen: Uiteindelijk zagen we er twaalf!
Het regenwoud op zich is trouwens al mooi om doorheen te wandelen, met de variatie aan bomen, bloemen en planten. Ik zou bijna vergeten om dat te melden!
Aan het einde van de wandeling zagen we ook nog een bepaald soort knaagdier (geen agouti, maar omdat ik dit keer alleen de vogelgids mee heb en niet de gids met alle dieren van Midden-Amerika, weet ik nu niet wat het was).
En toen moesten we nog terug naar Panama, hier 'in the middle of nowhere' stond geen taxi klaar. We liepen naar de doorgaande weg en daar kwamen een paar volle taxi's langs, die 'de andere kant' op gingen. Na een paar minuten stopte er een 'overheidsbusje' om iemand uit te laten stappen. De chauffeur wenkte ons en zei dat we in konden stappen. Hij bracht de andere mensen naar Panama Stad en wij mochten ook mee, dat was fijn (het was nog zo'n 20 km namelijk)! Hij heeft ons zelfs helemaal naar ons hostel gebracht, super!!
We liepen nog een stukje door de wijk en kwamen langs een soort politietraining? Allemaal agenten in kogelvrij vest verdeeld over een plein, maar het plein was niet afgesloten, iedereen liep er langs en de agenten waren met met oefeningen. Vreemd, maar wel grappig, er ging totaal geen dreiging vanuit of zo.
Op het plein bij ons hostel was het later ook weer gevuld met uniformen. Ook politie met wapens en even later reed er een busje weg met geblindeerde ramen etcetera. Wat bleek? Het presidentieel paleis ligt op minder dan 100 meter van ons hostel!!
Maar eigenlijk wilde ik nog iets beschrijven over een park, dat aan de rand van Panama Stad ligt. In dat park zagen we onze eerste luiaard en titi-aapjes! Jammer genoeg kan ik hier op de site geen foto's meer plaatsen (ik zou er eerst 250 moeten verwijderen om er weer iets op te kunnen zetten), dus voor foto's moet je bij mij op Facebook kijken.....